Autor Wiadomość
Aska
PostWysłany: Czw 22:57, 08 Mar 2007    Temat postu: Temat: Istota administracji.

Jesli macie to samo opracowane, to i tak wklejajcie, bo pewnie każdy będzie miał inaczej Mruga

Pojecie administracji

W nauce prawa administracyjnego mówi się o pojęciu administracji w trzech znaczeniach. W ujęciu podmiotowym administracja oznacza wydzielone w państwie różnorodne organy oraz skupione wokół nich jednostki organizacyjne powołane specjalnie dla realizacji określonych celów o charakterze zadań publicznych. Zgodnie z definicją przedmiotową administracja to określona, o specjalnych celach, działalność podejmowana w ramach realizacji celów o charakterze publicznym. W trzecim znaczeniu, administracja to ludzie zatrudnieni w strukturach wyodrębnionych w pierwszym znaczeniu.
Administracja to wszelka zorganizowana działalność zmierzająca do osiągnięcia pewnych celów. Administracja jest działalnością trwałą, celową i planową.
Jak podaje internetowa encyklopedia Wikipedia: „Administracja (łac. administrare - być pomocnym, służyć), działalność organizatorska realizowana przy pomocy aparatu urzędniczego, obejmująca zakres spraw o charakterze publicznym, regulowana przez ogólne normy prawne. W innym ujęciu może także oznaczać zarządzanie jakimikolwiek sprawami (np. gospodarstwem domowym).
Jako system administracja stanowi zbiór powiązanych ze sobą i współpracujących instytucji.”
Administracja jest zjawiskiem społecznym; podmiotem administracji jest współżycie społeczne. Zajmuje się prawami wspólnoty i członkami tej wspólnoty z faktu tego wynika ukierunkowanie administracji na interes publiczny. Interes publiczny rozumiany jest jako dobro wspólne społeczeństwa, które wyznacza pole dopuszczalnej działalności administracji.
Administrację cechuje aktywność, inicjacja i działalność ukierunkowana na przyszłość. Cecha ta występuje wyraźnie, gdy administracja wykonuje ustawy. To, co ustawodawca określa generalnie i abstrakcyjnie administracja ma przekształcić w rzeczywistość.
Administracja podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistnienia określonych przedsięwzięć. Ta cecha odróżnia administrację od ustawodawstwa, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych, abstrakcyjnych uregulowań przez to obejmuje wielość przypadków. Właściwości:
1. Administracja działa w imieniu i na rachunek państwa.
2. Administracja ma charakter polityczny, co nie oznacza, że aparat administracji ma być polityczny.
3. Administracja działa na podstawie prawa i w tych granicach, jakie prawo dla niej przewiduje.
4. Celem działalności administracji nie jest osiąganie zysku.
5. Administracja jest organizacją o charakterze jednolitym i ogólnym. Jej działania odnoszą się, zatem w równym stopniu do wszystkich obywateli lub innych podmiotów.
6. Administracja ma charakter monopolistyczny
7. Administracja ma w zasadzie charakter bezosobowy w ramach jej struktur działają organy nie zaś pełniące ich funkcje jednostki czy osoby lub ich grupy.
8. Administracja ma charakter władczy.
9. Administracja zorganizowana jest i działa na zasadzie kierownictwa i podporządkowania (podporządkowanie hierarchiczne) → Służbowe oraz osobowe.
10. Administracja opiera się w swym działaniu na zawodowym i fachowym personelu urzędniczym.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group